Van aanmelding tot een leven zonder schulden: hoe gaat een schuldhulpverleningstraject in zijn werk?

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Maud Heestermans

Stap 1: Aanmelden
Kampt u met financiële zorgen? Neem dan contact op met uw gemeente, begeleider of zorgverlener. Deze partijen kunnen u in contact brengen met onze schuldhulpverleners. Schuldhulpverlening is gratis en uw contact met de schulphulpverleners is vrijblijvend, u zit nergens aan vast.

Stap 2: De intake
Nadat u zich heeft aangemeld, wordt er binnen tien werkdagen een intake ingepland. Deze intake vindt plaats op het gemeentehuis en duurt ongeveer anderhalf uur. Als u het fijn vindt mag u iemand meenemen naar de intake. Denk bijvoorbeeld aan uw partner, begeleider of bewindvoerder. Tijdens het intakegesprek maakt u kennis met uw schuldhulpverlener en nemen jullie samen uw situatie door. Uw schuldhulpverlener legt uit wat schuldhulpverlening inhoudt en wat u kan verwachten. Uiteraard is er tijdens de intake ook alle ruimte voor het stellen van vragen.

Stap 3: Plan van aanpak
Na de intake gaat de schuldhulpverlener aan de slag met het opstellen van een plan van aanpak. In het plan van aanpak vindt u de afspraken die tijdens de intake samen zijn besproken. U ontvangt het plan van aanpak en een beschikking waarin staat dat u hulp ontvangt uiterlijk vier weken na de intake. Samen met uw schuldhulpverlener neemt u het plan van aanpak door. Heeft u na het doornemen van het plan van aanpak toch nog wat vragen? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met uw schuldhulpverlener. Uiteraard is het ook mogelijk om hiervoor een afspraak op het gemeentehuis in te plannen.

Stap 4: Stabilisatiefase
Zodra u akkoord bent met het plan van aanpak, start de stabilisatiefase. Deze fase duurt in principe drie maanden en staat in het teken van het creëren van rust en zorgen dat er geen nieuwe schulden ontstaan. Gedurende deze fase vragen wij ontbrekende stukken aan. Ook gaat u samen met uw schuldhulpverlener of budgetcoach aan de slag met een budgetplan waarin inkomen en uitgaven in balans zijn en start de budgetbeheerder met het uitvoeren van uw budgetplan. Ook berekenen we in deze fase het vrij te laten bedrag (vtlb). Dit is het bedrag wat u nodig heeft om uw vaste lasten te betalen en van te kunnen leven. Het bedrag dat overblijft wordt gereserveerd voor de schuldregeling. Kortom, in de stabilisatiefase gebeurt van alles om het dossier op orde te krijgen, zodat we daarna van start kunnen met de schuldregeling.

Stap 5: Start schuldregeling
Zodra uw situatie stabiel is, gaan we aan de slag met het regelen van de schulden. Samen met u schuldhulpverlener tekent u een schuldeisersovereenkomst waarop al uw schulden staan. Uw schuldhulpverlener doet een betaalvoorstel aan de schuldeisers om een schuldregeling tot stand te brengen. Gaan alle schuldeisers akkoord met het voorstel? Dan is de schuldregeling definitief. Lukt dat niet? Dan is het meestal mogelijk om een rechter in te schakelen voor een wettelijke regeling. Mocht dit het geval zijn, dan wordt dit uiteraard eerst met u besproken. Het is belangrijk dat u veranderingen in uw situatie aan uw schuldhulpverlener doorgeeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het switchen van baan, het verliezen van een baan, een scheiding, een trouwerij, het verwachten van een kind en/of onverwachte extra schulden. Deze zaken kunnen namelijk invloed hebben op uw financiële situatie.

Stap 6: Schuldenvrij!
Loopt de schuldregeling volgens plan? Dan bent u na afloop van de schuldregeling schuldenvrij. Gefeliciteerd!

Eén op de vijf Nederlandse huishoudens heeft te maken met betalingsachterstanden. Voor deze mensen duurt de maand altijd nét een aantal dagen te lang. Geldproblemen kunnen zorgen voor een flinke dosis stress en het gevoel dat het einde zoek is. Het komt dan ook regelmatig voor dat mensen met betalingsachterstanden in een negatieve spiraal terechtkomen, waardoor kleine betalingsachterstanden uitgroeien tot problematische schulden. Neem in het geval van schulden dan ook altijd contact op met uw gemeente. Zij kunnen u kosteloos helpen.